Chcesz wiedzieć, dlaczego gwiazdy
„grube” żyją krócej od „chudych” i ile razy? Dlaczego gwiazdy ciągu głównego
układają się wzdłuż jednej linii na tzw. diagramie Hertzsprunga-Russella? I
dlaczego wzdłuż tej, a nie innej? Dlaczego nie mogą istnieć białe karły o dużej
masie? I dlaczego na horyzoncie czarnej dziury „zatrzymuje się” czas?
Te pytania są bardzo trudne do
odpowiedzi. Okazuje się jednak, że na nie, i na wiele innych, można sensownie
odpowiedzieć korzystając wyłącznie z matematyki i fizyki na poziomie licealnym.
Pokazuje to praca teoretyczna powstała w naszym obserwatorium pod
tytułem:
„ZROZUMIEĆ GWIAZDY czyli astrofizyka
licealna”.
Nie wierzysz?
Przeczytaj! Praca jest
zamieszczona w portalu edukacyjnym Polskiego Towarzystwa Astronomicznego
ORION.PTA.EDU.PL , a dokładnie tutaj .